sobota, 16. júla 2016

Blogerské spolupráce - áno alebo nie?

Dlho som sa odhodlávala na túto tému, dlho som zbierala pre a proti a napokon konečne prichádzam s článkom o blogerských spoluprácach. Tu som sa vás pýtala, či by ste niečo také uvítali a nakoľko boli ohlasy len kladné, ešte väčšmi ma to podporilo otvoriť aj v tomto kúsku virtuálneho sveta už toľko otváranú vec. Určite budem veľmi rada, keď sa aj vy v komentároch podelíte o svoje dojmy z tejto témy. ;)

  Na úvod by som chcela povedať, že hoci sa v otázke blogerských spoluprác vo všeobecnosti skôr prikláňam k odpovedi ,,nie", nevidím všetko čiernobielo a hlavne nehádžem každú spoluprácu do jedného vreca. ;) Ja osobne som ten typ človeka, ktorý na svoj blog púšťa vplyvy zvonka iba veľmi zriedkavo a je nerád, keď do jeho chodu zasahuje niekto cudzí. To znamená, že všetko, o čom sem pre vás píšem, píšem hlavne pre radosť a žiadne peniaze ani darčeky zadarmo by to nedokázali zmeniť. Pretože milujem to, čo robím a robím to, čo milujem. Avšak je obrovská škoda, že v dnešnej dobe to už takto neberú všetci blogeri. Mnoho z nich si blog vytvára s vidinou, že o chvíľu ho to bude živiť. Ono je to síce možno pekná predstava, ale poviem vám, že ja ako čitateľ zďaleka obchádzam tie blogy, ktoré na sto honov smrdia spoluprácami. Lebo bohužiaľ, s komerčnosťou sa často vytráca autenticita autora a len málo ich vie korčuľovať na tomto tenkom ľade. 

(Pozadie: zdroj)

Spolupráce z môjho pohľadu ako autorky
  V súčasnosti jestvuje mnoho druhov spoluprác, ktoré sa mi javia ako čisté vykorisťovanie. Bloger sa často teší, že je to pre neho výhodné, ale v skutočnosti je cena reklamy, ktorú firme svojím článkom (resp. inak) poskytuje, omnoho vyššia ako to, čo reálne dostal. Blogeri majú totiž vplyv na širokánske spektrum ľudí a na základe ich slov sa ľudia rozhodujú v kúpe. V prípade, že momentálne zvažujete nejakú spoluprácu, pokúste sa nad tým chvíľu porozmýšľať, nie po ponuke bezhlavo skočiť. To, čo dostane druhá strana od vás, musí byť rovné s tým, čo dostanete vy od druhej strany.
  Ak ma sledujete dlhšiu dobu, pravdepodobne si pamätáte, že už som vám o svojich spoluprácach písala. Keď som dostala svoje prvé ponuky, chmatla som po nich, pretože to pre mňa bolo nové, vzrušujúce, zaujímavé a považovala som to za výhodné. Postupom času som však začala poriadne premýšľať o tom, či som stotožnená s tým, čo odo mňa požaduje druhá strana, a otvorene hovorím, že som ponuky začala húfne odmietať. Žiadna z nich mi neprišla pútavá ako pre mňa, tak pre čitateľa a žiadna odmena tento môj postoj nedokázala zmeniť. Výnimku tvorí spolupráca s portálom Želania.sk, ktorá ma teší a všetko mi maximálne vyhovuje. Ako ale môžete vidieť, netýka sa priamo môjho blogu, čo je úplne najsamsuper a s takýmto druhom som veľmi spokojná. :D Čo sa týka tých ostatných, vždy ma odrádza, ak mám písať o niečom, čo proste nie som ja. Napríklad každú ponuku týkajúcu sa recenzovania kozmetiky odmietam, lebo ma tieto veci nejako extra nebavia. A toho sa skrátka držím pri každom rozhodovaní. Článok s reklamou proste musí byť perspektívny pre mojich čitateľov a rovnako aj pre mňa

  Viete, do akej spolupráce by som šla? Jednoznačne by to boli recenzie kníh, pretože čítanie milujem a mám rada aj ten pocit, keď môžem niekomu čosi odporučiť alebo poradiť vo výbere. Ja sama totiž vrúcne prijmem takúto radu. :) Preto verím, že sa medzi mojimi čitateľmi nájde niekto ďalší s podobnými záujmami a v konečnom dôsledku by z takéhoto ,,obchodu" vzišlo niečo prospešné. Inak ale skutočne netuším, čo by ma mohlo zaujať natoľko, aby som to odkývla. :D Aká ponuka by zaujala vás?

Spolupráce z môjho pohľadu ako čitateľky
  Ako som už načrtla v úvode, ako čitateľka naozaj nemám rada, keď z blogu cítite, aký je nasiaknutý reklamou. Z duše neznášam, keď na 10 blogoch, na ktoré za radom klikám, nájdem 10 recenzií na tie isté produkty. Pre mňa osobne je to obrovská nuda a táto uniformita sa mi protiví. Výsledkom potom je, že daný blog navštevujem menej a menej, lebo sa pre mňa stáva nezaujímavým a neoriginálnym

  Ďalšou samostatnou kapitolou v tejto téme je objektívnosť autora pri recenzovaní. Koľko ráz sa mi už stalo, že som si na základe nejakej veľkolepej recenzie kúpila produkt, ktorý mal nakoniec úplne opačné vlastnosti ako tie, ktoré sľuboval bloger. Neviem si z toho vyvodiť nič iné ako to, že daný človek zavádzal. Autor skrátka nechce kydať na firmu (/má to v podmienkach), ktorá s ním spolupracuje, a tak radšej vychváli produkt do nebies, i keď ide o brak. Je celkom smutné, že sa ľudia k niečomu takému vôbec uchýlia. Isteže, česť výnimkám, nemusí to takto fungovať vždy - koniec koncov, každému z nás vyhovuje niečo iné, takže recenzia pre jedného môže byť na 100% pravdivá a pre druhého vôbec. 

  Niečo, čo mi fakt veľmi vadí a neviem sa s tým stotožniť je, keď blogeri priamo nenapíšu, že ide o spoluprácu. Skrytá reklama je možno pozoruhodný marketingový ťah, ktorý vám riadne očaruje myslenie a hrá na psychiku, ale často je naozaj úboho skrytý (viem, o čom hovorím, lebo mám niečo také sama za sebou a tiež to bolo dosť úbohé... :D). Ono je to celkom umenie, dokázať to celé vymyslieť tak, aby čitateľ rovno nevedel, o čo vlastne ide. Takže klobúk dole tým, ktorí to vedia. Ale späť k pôvodnej myšlienke. Vždy, keď na nejakom blogu vidím slovné spojenie ,,...v spolupráci s tou a tou stránkou/ tou a tou firmou...", mám chuť autorovi zatlieskať a pripnúť na hruď odznak za úprimnosť. Možno som to len ja a vy to vidíte úplne ináč, ale ja ozaj nemám rada pocit, že ma niekto klame alebo mi aspoň nehovorí celú pravdu za príbehom, ktorý mi predkladá.
  Niekde to však funguje. V poslednej dobe som napríklad natrafila na niekoľko blogov, ktoré spolupracovali s módnymi značkami. Prebiehalo to nejako tak, že obchody im poskytli oblečenie a blogeri ich zakomponovali do svojich outfitov. Tento obojstranne maximálne výhodný styk sa mi celkom pozdáva, pretože bloger kvôli finálnemu výsledku použil svoju kreativitu a poskytol inšpiráciu svojim čitateľom v takej forme, ktorá bola svieža a neobkukaná. Každý totiž vyskladanie outfitu vezme po svojom a nikdy to nebude to isté. No a firma si zase mädlí ruky, lebo má zaujímavú reklamu. Fajn obchod, nie? :)

Na túto tému by sa dalo písať ešte tak 100x viac, ale myslím, že pre mňa tie najvýraznejšie body celej veci som vám ukázala a teraz ma zaujíma aj váš názor. :) Pokojne sa dolu v komentároch podeľte o všetko, k čomu v danej tematike môžete prispieť. 

S.

7 komentárov:

  1. Skvelý článok, ja mám nato presne taký názor ako ty :) takže nemám čo vytknúť:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Naozaj nádherný článok! Mne sa začali práve v júli hrnúť ponuky na spolupráce. Nikdy v živote som ešte nespolupracovala takto s nikým a po prečítaní tvojho článku sa nad tým idem naozaj zamyslieť :) takže vďaka ♥
    Girl with pink nails

    OdpovedaťOdstrániť
  3. pekne napísané :) ja som od začiatku odmietala spolupráce, ktoré pre mňa neboli zaujímavé, nedáva mi to zmysel mrhať čas písaním článkov, ktoré sa mi ani nechce písať len preto, aby som mala produkt zadarmo :) vyberám si skutočne len to, čo ma zaujíma :)
    Drew's Beauty

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Skvelý článok! :)
    partofnicol.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Proto si myslím, že by každý měl spolupracovat jen se značkami, které mu vyhovují. Pak by teoreticky ani firmu neurazil, kdyby napsal nelichotící recenzi na něco z její řady, páč by to ihned mohl vykompenzovat názorem na nějakou kladnější věc. Celkově nemám ráda nesubjektivní názory na produkty, jen proto, že člověk spolupracoval s firmou, která ho vlastně produktem uplatila, je to hnus)).
    littlecapsule.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Moc pěkný článek, víceméně souhlasím, i když já bych do toho asi nešla (a v tuto chvíli by tedy o reklamu na mém blogu asi ani nikdo nestál :D), protože člověka to limituje, o čem psát, jak často.. Třeba knížky si vybírám hodně podle nálady s muset číst zrovna tu, která přišla, protože musím napsat recenzi, to by mě nebavilo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. S tými knižkami súhlasím, ja to mám veľmi podobne, že ich výber ovláda hlavne nálada a často aj problémy, ktoré paralelne riešim ja vo svojom živote a aj hrdinovia v diele. ;) Čo sa týka spolupráce, myslela som to skôr všeobecne, že by ma viac bavilo čítať ako testovať nejakú kozmetiku. :) Inak máš, samozrejme, pravdu, také to ,,nútené" čítanie nie je veľmi potešujúce.

      Odstrániť