Posun

Ako tínedžerka som pomerne intenzívne sledovala videá na Youtube. Také tie, kde dievčatá ukazovali, čo nového si nakúpili, ako si každý mesiac menili dekorácie v izbe a ako vás nabádali k všakovakým DIY. Hoci už takýto content nesledujem, verím, že to svojím spôsobom frčí aj naďalej. Za mňa to boli Youtuberky ako Zoella, MyLifeAsEva, Meredith Foster, LaurDIY, Bethany Mota, Alisha Marie, Tanya Burr (dnes tomu hlavnému prúdu pravdepodobne vládnu nové tváre). Z dlhej chvíle som si nedávno vyhľadala spomínané dievčatá a viete, na čo som prišla? Hromada z tých, ktoré som sledovala pred rokmi, zostala stále verná tomu, ako sa prezentovali na sociálnych sieťach predtým. Napríklad taká Zoella či Alisha. Obe do dnešného dňa natáčajú hauly a get ready with me videá, na čom naozaj nie je nič zlé, ale zarazilo ma, keď som si uvedomila, že ako človek, ktorý pri nich vyrástol, necítim z ich strany žiaden posun, a teda majú pre mňa zrazu nulovú motivačnú a inšpiračnú hodnotu. Iste, makajú na svojich kolekciách oblečenia, kozmetiky, vydávajú knihy, no rada by som takýto rast a rozvoj zacítila aj v ich videách. Je mi jasné, že z pohľadu masového publika a najmä ich peňaženky je výhodnejšie spraviť haul ako video o psychických chorobách či finančnej gramotnosti, ale v konečnom výsledku je to neporovnateľne menej hodnotné.

Jedným žiarivým príkladom toho, ako by som si priala, aby to fungovalo, je Louise Pentland, ktorá začínala úplne rovnako ako ostatné Youtuberky, ale postupne preorientovala svoj content na dôležité témy ako viera, materstvo, investovanie, body positivity a ďalšie dospelácke veci, ktoré sú určené publiku, ktoré pri nej vyrástlo, nie ďalším a ďalším generáciám tínedžeriek. A to ma nesmierne inšpirovalo. 

19. augusta tento blog oslávi 10. výročie vzniku. Veru, vediem si ho od 13 rokov. V archíve nájdete už iba články od roku 2014, nakoľko všetky staršie príspevky som pred mnohými rokmi zmazala. Chcela som začať odznovu, keď na to budem pripravená. Do dnešného dňa sa síce neustále formujem a vyvíjam, no mám pocit, že moje články sa držia istej šablóny. Podobne, ako Youtuberky spomínané vyššie. Stavila som na bezpečnú kartu, pri ktorej nebola veľká pravdepodobnosť, že sa v komentároch strhne vojna a dostanem spŕšku ľadových slov za to, čo píšem. Písala som o oblečení, písala som o kozmetike a cestovaní. Bola to pevná pôda pod mojimi nohami a ľuďom sa celkom páčila, preto som sa jej držala a neriskovala zbytočne kontroverznými témami, ktoré ma však v posledných rokoch začali vnútri mojej duše skutočne zaujímať

Hovorím vám to, pretože aj keď som v minulosti písala ,,iba" o oblečení a kozmetike, na nič som sa nehrala. A nevidím dôvod, prečo to robiť teraz. Priznávam, že som prirodzene dospela do štádia, kedy sa proste chcem začať venovať písaniu dospelejších článkov, keďže chuť tvoriť a zaznamenávať svoje myšlienky ma neopúšťa, naopak - rastie. Netvrdím, že vám už nikdy nepostnem žiaden haul alebo recenziu kozmetiky. Postnem, lebo takéto články stále rada tvorím a rada aj čítam. Ibaže do zmesi mojej blogovej tvorby chcem začať radiť príspevky na témy ako viera, umenie, feminizmus, sexualita, rasizmus, hľadanie svojho účelu, boj proti fake news, možno kúsok histórie. Pretože to je to, čo ma momentálne skutočne zaujíma, napĺňa, motivuje a inšpiruje a chcem, aby to bolo konečne vidno aj v tomto online priestore. Som si vedomá toho, že možno kopnem bosou nohou do osieho hniezda, že možno niekoho svojimi názormi popudím, ale hej - sme predsa dospelí ľudia, ktorí dokážu kultivovane diskutovať a vyjadrovať svoje názory, ktoré nemusia byť vôbec v súlade s  tými, ktoré tu budem prezentovať. Navyše si myslím, že niektoré témy by sa mali otvárať čo najviac, lebo ako spoločnosť máme tendenciu k tabuizovaniu a zatváraniu očí pred tým, čo tu nefunguje. 

Svojím spôsobom týmto reagujem aj na aktuálnu situáciu v blogosfére. Vo svojom zornom poli vnímam iba minimum ľudí (bude o nich samostatný článok/ články), ktorí sa venujú vyššie spomínaným témam a mňa to trošičku začína nudiť až otravovať. Resp. bažím po tom, aby ľudia odhodili predsudky a rozhovorili sa o skutočných real-life témach, o tom, čomu veria, k čomu sa prikláňajú a čo ich skutočne v hĺbke duše zaujíma (hoci chápem, že často je v tomto smere prvohýbateľom strach z posudzovania a odsudzovania, z čoho som dlhé roky mala obavy aj ja... a neklamme si, aj stále trochu mám, lebo som dosť citlivá duša). Pokojne ma opravte a hoďte mi do komentárov tipy na real-life blogerov, pretože z môjho pohľadu je takých tvorcov zatiaľ veľmi málo. A to je škoda! Veď každý sme iný a všetci máme čo povedať, tak alebo onak. Nedajme si toto privilégium vziať myšlienkami čo by, keby. 

S.

Komentáre

  1. Osobne si myslím, že by si urobila veľkú chybu, ak by si sa nevyjadrila k témam, ktorých sa chceš reálne venovať pre obavy z toho, ako budú reagovať čitatelia. Možno ťa prekvapí, koľko ľudí s radosťou privíta nový okruh tém, ktorým sa chceš venovať. :) Keďže, ako si aj spomínala v článku, sk blogerská sféra nie je až tak rozmanitá, čo sa diverzity tém týka a často odmietame hovoriť o nepríjemnejších či závažnejších veciach. A aj preto bude len prospešné načať aj nekonvenčné témy.

    Prajem ti veľa úspechu a inšpirácie k tvorbe v tomto novom smere. A teším sa, s čím všetkým vyrukuješ v blízkej budúcnosti. ♥

    blog emptycoffeecups.co | toxic habits that once cost me my well-being | instagram @bythewaygaby

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Veľmi sa mi páči tento článok a ver mi, ten posun je vidno :) Súhlasím s názorom, že taká Zoella celkom stagnuje čo ma mrzí. No holt, niekedy ľudia sú istým spôsobom aj pohodlní, ak im to čo robia vynáša. Ja sama sa snažím na blog priniesť to, pred čím mnohí zakrývajú oči - hlavne v oblasti mental health, ktorá mi je najbližšia. Veľmi chválim, že si uvedomuješ, že sa tá tvorba dá posúvať ďalej. A veľmi sa teším na ďalšie Tvoje články :)

    BarsVee┃A Brief Inquiry Into University Life - BarsVee na Instagrame🌸

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Jelikož se sama ráda nad některými tématy zamýšlím, baví mě číst i takové články. Já třeba hrozně ráda píšu o nástrahách, které mě samotnou v životě potkaly, protože mě nebaví věčně sluníčkový content, takový život prostě není. A zároveň vím, že to některým lidem může pomoct. Ale pak se najdou tací, kteří mají pocit, že jsem článek napsala proto, abych si stěžovala, nebo abych získávala pozornost. Nebo jsem ráda, když se zvýší povědomí o nemoci, o které vím, že jí lidi nerozumí, ale rozumět potřebují, protože dost často je součástí jejich životů nebo životů jejich blízkých. Ale podle statistik vlastního blogu vím, že mezi celým publikem je jen pár lidí, kteří to čtou rádi. Nebaví je dlouhé články, kde se téma rozebírá do hloubky. Ale i tak mám v hloubi sebe pocit, že podobné články jsou třeba. Moc mě baví psát o kosmetice, o módě a pravděpodobně to i dál zůstane hlavním tématem blogu, ale vím, že jsou i jiné věci, díky kterým můžu mnohým něco předat. Moc se těším na to, jak se to tady v tomto směru rozjede a přeji Ti spoustu věrných čtenářů a úspěchů ♥♥

    Pauline's Tiny World

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Rozumiem ti. Ja často vnútorne bojujem sama so sebou, keď sa rozhodujem, či nejaký článok napísať alebo nie. Ale v poslednom čase odhadzujem zábrany a asi by som nemala problém písať o hocičom. Teda takmer - príliš súkromné veci si, samozrejme, nechávam pre seba.

    Je to zvláštne, že sa vôbec zamýšľam nad tým, či písať najmä o tom, čo baví mňa alebo sa zamerať na to, čo zaujíma (moje veľmi skromné) publikum. Keď skončí skúškové, snáď budem mať viac času utriediť si myšlienky a aj viac písať.

    Inak ja si veľmi cením, že píšeš najmä o tom, čo ťa baví. Presne ako hovoríš, takých blogov by trebalo viac:) držíím ti palce! a určite ťa budem podporovať ♥

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Pred rokmi som sledovala úplne všetky spomínané youtuberky; a tešila som sa na každé ich nové video, lebo to bola pre mňa ideálna forma odreagovania. A tiež považujem za veľkú škodu, že sa stále venujú rovnakým témam, hlavne keď vezmeme do úvahy, že tento obsah vytvárali aj pred šiestimi rokmi, keď mali okolo dvadsať. Teraz sa zmenili ony, zmenilo sa aj ich publikum, a podľa mňa je to nevyužitý potenciál, pretože dosť veľa ľudí by určite ocenilo, keby sa začali venovať serióznejším oblastiam. Konieckoncov nie som jediná, ktorá ich prestala pozerať práve kvôli tomu, že ich content už pre mňa nebol aktuálny; a radšej vyhľadávam tvorcov, ktorí sa zameriavajú na konkrétne problematiky, inšpirujú ma a z ich článkov či videí si aj reálne niečo odnesiem. Preto ja osobne budem len a len rada, keď budeš písať o tom, čo ťa trápi, čo ťa zaujíma a čomu sa venuješ 🧡

    SIMPLY BERENICAFacebook PageREAD ABOUT "5 THINGS TO DECLUTTER TODAY"

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Rozhodně velmi zajímavá myšlenka. Já osobně sleduji některá i oddechová a nenáročná videa na youtube a myslím, že ne vše se musí točit kolem vážných témat. Ale i ta jsou určitě potřeba a také si je někdy ráda pustím. Ideální je zlatá střední cesta.
    Myslím, že určitě není třeba se bát pouštět se do "složitějších" nebo rozporuplných témat, on se nakonec vždy najde někdo, kdo bude remcat na všechno. Zbytek se třeba zamyslí, dostane jiný pohled na svět a to je v růstu také důležité. Lidé by se měli naučit více přijímat a akceptovat jiné názory na cokoliv, přijde mi jako by dnes spousta lidí do krve bojovala jen za svoji věc, pak se lidé zbytečně dohadují, kazí si náladu, nutí lidi přemýšlet zbytečně nad tím, co je "akceptovatelné" postovat a co ne. A to by na místech jako sociální sítě a blogový svět nikdo chtít neměl, měla by to být zábava a oddech, inspirace, učení se něčeho nového.
    Já se těším na trochu jiné články! Sama jsem přemýšlela, než jsem se vrátila k blogování, zda bych to měla udělat, když mám v hodně věcech jiný názor něž většina blogerek, nebaví mě recenze na tunu kosmetiky každý měsíc, nenakupuji jak šílená tašky v Primarku. Preferuji kvalitu před kvantitou. Ale co, píši si, o čem chci a koho to zaujme, zůstane. Koho ne, najde si to své a tak je to v pořádku :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Páni, 10 let blogování to je vážně obdivuhodné! :) Držím ti i nadále palce, aby ses zdokonalovala a psaní tě stále bavilo! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Máš úplnu pravdu, mňa osobne už články typu Kozmetika a haul omrzeli dávno, blogy s takýmto kontentom už nesledujem. Mám tiež rada úvahy, real vyjadrenia, žiadne masky. Preto tak rada navštevujem tvoj blog, lebo z neho cítim úprimnosť a reálnosť <3

    https://orlling.blogspot.com/

    OdpovedaťOdstrániť
  9. youtube mě totálně minul, ale musím ti říct jedno: Tanya Burr byla jediná, na kterou jsem narazila a která mě naprosto pohltila a já jsem její videa totálně hltala a byla jsem fascinovaná, jak si s makeupem dokáže vyhrát a ona sama byla krásná, no vzpomínám na to období ráda :)
    máš pravdu, kontext takových videí nemá pro život velkou hodnotu. a nejde jen o videa, jde i o blogy a instagramové profily, lidi sdílí kde co a často je to jedna velká povrchnost a materialismus a nic moc nám to nepřinese, nenaučí. je to prostě jen takové chvilkové odreagování, řekněme, od běžného života.
    sama bloguju dlouho a vím, o čem mluvíš. myslím, že člověk si k určitým tématům musí postupem času dojít. přeci jen zájmy v 15ti a v 30ti letech jsou a asi i musí být někde trochu jinde a nemějme nikomu za zlé, že se od kosmetiky zatím nedostal dál. zakládala jsem nové a nové blogy proto, že jsem se vyvíjela a minulost jsem nechávala být a pokračovala jinde jinak. i teď mě občas baví řešit kosmetiku, ale z jiného úhlu pohledu a neni to to jediné, poslední mé roky ovlivňuje jóga, zájem o přírodu a nově i budoucí mateřství.
    je skvělé, že jsi tento článek sepsala a dala světu najevo, že i ty jsi jinde, než před 13ti lety, a je to tak v pořádku a já ti jen přeju, aby tě blogování i nadále bavilo a abys psala o tom, co tebe zajímá a baví, jen tak to má smysl :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky