Čo som prečítala v lete

Nakoľko som sa cez prázdniny na blogu trošku odmlčala, rozhodla som sa svoj letný progres v knižnej challenge na rok 2020 zdokumentovať v jednotnom článku. Popri učení sa na štátnice som toho veľa nestíhala, ale vždy som sa snažila nájsť si čas aspoň na pár stránok rozčítaných kníh. Najčastejšie som čítala hneď ráno po zobudení alebo večer pred spaním (mám pocit, že knižky ma vždy krásne naladia na pokojné zaspávanie a už od detstva je toto moja obľúbená nočná činnosť). A keď sa spätne pozerám na moje júlové a augustové knižné skóre, mám pocit, že to aj napriek obmedzenému voľnému času dopadlo dosť dobre. :)

HARUKI MURAKAMI - SOUTH OF THE BORDER, WEST OF THE SUN (5*)
Moja prvá (a určite nie posledná) murakamiovka sa mi hrozne zapáčila, pretože krásne zapasovala do  šablóny toho typu kníh, po akých momentálne bažím najviac - po príbehoch, ktoré hovoria o živote, aký je. V tomto diele sa autor venuje vzťahu (vzťahom?), ľútosti, nádeji, sklamaniu a láske. Presne takúto melancholickú knižku si chcete čítať počas sychravej jesene. 

ANDREJ PLÁVKA - MILOVAL SOM ŤA (5*)
Autora som doposiaľ nepoznala. Zbierku Miloval som ťa som našla v knižnici starých rodičov a povedala som si, že vyskúšam. Básne sú ľahko čitateľné, písané jednoduchým, ale často príjemne kvetnatým jazykom a skrývajú ľahko pochopiteľné myšlienky. Intímna lyrika poväčšine ľúbostného charakteru. 

JOSEPH KESSEL - MUŽ SO ZÁZRAČNÝMI RUKAMI (4,5*)
Muž so zázračnými rukami od Josepha Kessela je skutočný príbeh osobného lekára Heinricha Himmlera. Človeka-maséra neobyčajných schopností, muža, ktorý počas druhej svetovej vojny zachránil tisíce a tisíce ľudí vďaka svojmu vplyvu, ktorý mal na jedného z najnebezpečnejších nacistov všetkých čias. Po obsahovej stránke ma kniha veľmi milo prekvapila. Nevedela som, čo od nej čakať, ale ukázala sa byť pútavá a ľahko čitateľná, hoci téma až taká ľahká nebola. Možno by som z diela mala iný pocit, keby sa jednalo o fikciu, ale keďže ide o skutočný príbeh, musím povedať, že je to veľmi zaujímavá kniha, ktorú odporúčam všetkým tým, čo vyhľadávajú vojnovú tematiku. Btw, musím ešte pochváliť obálku a pevnú väzbu knižky - veľmi, veľmi podarené!

WILLIAM STYRON - SOPHIINA VOĽBA (5*)
Sophiina voľba nás zavedie do newyorského leta '47, kedy sa rozprávač, mladý spisovateľ Stingo, spriatelí s dvojicou zmietajúcou sa v násilnom vzťahu poháňanom vnútornými démonmi oboch zúčastnených. Čím viac sa spoznávajú, tým viac detailov z temnej minulosti vychádza na povrch. Krásna Poľka Sophia sa Stingovi spovedá nielen z najhoršej voľby svojho života, ktorú spravila v koncentračnom tábore Osvienčim, ale aj z množstva ďalších volieb, ktoré vedú k nezvratnému koncu príbehu. Výborné čítanie, páčilo sa mi autorovo prepletanie dejových línií, avšak podľa mňa by príbehu vôbec neuškodilo o 100-200 strán menej. 🤔📚

STEPHENIE MEYER - MIDNIGHT SUN (4,5*)
Hele, ja veľmi dobre viem, že Twilight je jasný príklad shitty literatúry, ale aj tak ma vždy zaplavia pocity radosti a bezhraničného šťastia, keď ho čítam. Rovnako to bolo aj pri Midnight Sun. Byť v Edwardovej hlave bolo pre mňa fascinujúce. Vidieť jeho neustále zmietanie sa medzi dvomi svetmi, jeho boj s tým, čím je a čím by chcel byť a cítiť ho ako svoj vlastný, to bolo skrátka úžasné. Meyerová v tejto knihe tiež prekrásne zachytila prvú lásku, všetky tie nepoznané horizonty ľudskej duše, otvorenie sa druhému a spustenie všetkých múrov, za ktorými skrývame našu podstatu. Veľmi som sa usmievala. Príbeh sem-tam obsahuje nelogické trhliny, ktoré sa však objavili už v pôvodnom diele, takže som sa nad nimi len pousmiala. Overall som po obsahovej stránke spokojná, avšak mnohé pasáže by som podstatne skrátila a preškrtala. Ďalšia vec - obálka. Myslím, že tento cover je spomedzi Twilight kníh môj najobľúbenejší. Granátové jablko ako symbol z gréckej mytológie na tom sexy čiernom pozadí? Mňam.

LUCY MAUD MONTGOMERY - ANNINE LÁSKY (3*)
Piate pokračovanie Anny zo Zeleného domu bolo také nemastné-neslané. Zameriavalo sa skôr na dobrodružstvá Anniných detí a samotná Anna sa stávala druhoradou postavou vo vlastnej sérii. Začínalo to na mňa pôsobiť, že autorke sa už veľmi nechcelo pokračovať v písaní.

LUCY MAUD MONTGOMERY - ANNA V GLENE ST. MARY (3*)
Predposledný diel série sa podobne ako predošlý už takmer vôbec nezaoberal životnou púťou Anny. V popredí boli okrem jej detí ešte deti obecného kňaza, čo ma už, priznám sa, začalo otravovať, pretože o cudzích deťoch sa mi nechcelo čítať dupľovane. :D 

LUCY MAUD MONTGOMERY - ANNINA DCÉRA RILLA (4*)
Posledný diel Anny zo Zeleného domu trochu vylepšil skóre v porovnaní s predchádzajúcimi časťami. Taktiež sa nesústreďuje okolo Anny, lež jej dcéry Rilly. Dej však bol okorenený bojmi prvej svetovej vojny, pričom narukovali i Annini synovia a celá knižka mala náboj napätia, či sa vrátia domov. Zdalo sa mi, že autorka sa miestami až príliš venovala opisom bojov a priebehu vojny, ale v konečnom dôsledku bolo pomerne zaujímavé sledovať túto historickú epochu očami Kanaďanov. 

ČO NAMDŽU - KIM ČIJONG (ROČNÍK 82) (5*)
Kto by si bol myslel, že spoločenské postavenie žien v Južnej Kórei je porovnateľné (možno miestami horšie) ako v našich končinách? Ja rozhodne nie. Mala som totiž predstavu modernej rozvinutej krajiny, ktorá je niekoľko krokov pred nami. Preto som veľmi rada, že sa mi do rúk dostala Kim Čijong - Ročník 82. Táto kniha na pár stránkach zoskupuje všetku frustráciu, ktorú pociťuje kórejské ženské pokolenie vo vzťahu k rodine, deťom, spolužiakom, zamestnávateľom, kolegom, peniazom. Pri čítaní som musela uznať, že s mnohými spomínanými situáciami mám aj sama nie zrovna príjemnú osobnú skúsenosť. Odporúčam každému, kto má rád feministickú literatúru. Ale vlastne aj tým, ktorí nemajú - možno ešte o to viac. 📚


Čo dobrého ste v lete prečítali vy?

S.

Komentáre

  1. Super, že jsi takhle četla - stihla jsi celkem dost knížek! Skvělá inspirace, na některé z nich mrknu. :))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ako pozerám máme úplne iný štýl v knižkách :D uff je pravda, že poslednú dobu knihy veľmi flákam, no vždy keď vidím tvoj knižný príspevok trochu ma nabudíš :)
    leekralovaa

    OdpovedaťOdstrániť
  3. wow zajímavý výběr knih :) Murakamiho knihy mám též moc ráda, ale tuto jsem ještě nečetla. Já v poslední době čtu jen Lindsey Kelk a nebo Alexandru Potter.. takže taková romantická klasika.. :)


    Melissa H.
    www.melissahartford.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky