Reading Challenge 2021: top knihy za prvý polrok

Dnešným dňom nám končí prvý polrok roku 2021 a pri tejto príležitosti som sa rozhodla povedať vám niečo málo o knižkách, ktoré sa mi v mojej aktuálnej reading challenge doposiaľ najviac páčili. Sama sa na tento literárne zameraný článok teším, pretože ich je tu v posledných mesiacoch veľmi málo. Celkovo však mám pocit, že sa trošku strácam v terajšom blogovom obsahu. Nepostujem veľa, nepostujem pravidelne a na kedysi bľúbené úvahové články dnes akosi nie je čas. Možno sa mi to však jemne pletie s tým, že od jari sa snažím naplno žiť prítomným okamihom a z tohto dôvodu v uplynulých týždňch neveľmi premýšľam o tom, čo mám písať online. A tak je to asi vlastne fajn. :) 

Poďme ale na tie knižky!

ALENA MORNŠTAJNOVÁ - SLEPÁ MAPA
Povedzte mi, prosím vás, ako to tá Mornštajnová robí. Rozpráva generačný príbeh, ktorý sa pokojne mohol odohrať v hentej či tamtej rodine, u susedov napravo aj naľavo, čiže v podstate nič výnimočné, ale vy ste aj tak prilepení k stránkam, akoby ste čítali niečo absolútne nevídané. Toto ja môžem. Keď niekto dokáže písať o realite ako o jedinečnej fikcii. A tiež môžem spisovateľov, ktorí vám už svojím debutom naznačia, že sa ešte u nich máte na čo tešiť. V Slepej mape sa zoznamujeme s českým 20. storočím, s tromi generáciami, s tromi ženami, ktorých meno začína na A a ich bojmi so svetom i s nimi samými. Asi takto sa to dá opísať v jednej vete. Za mňa výborné. 👌🏾

MICHAIL BULGAKOV - MAJSTER A MARGARÉTA
Bulgakov prilial benzín do ohňa mojej fascinácie absurdnou literatúrou. Majster a Margaréta boli výborní, a nie, nie je to len 400 strán šibnutých bizarností napísaných bez ladu a skladu (či bezúčelne pod vplyvom omamných látok, ako som sa dozvedela z niektorých recenzií na internete😄). Tento román skryto kritizuje (nielen) ateistickú propagandu komunistov, zobrazuje širokú škálu kontrastov od dobra po zlo, od viny po nevinu, od tmy po svetlo. Dej má rýchly spád, je nabitý absurdnými udalosťami, pričom čitateľovi dovoľuje maximálne popustiť uzdu vlastnej predstavivosti (a to mi v dnešnej literatúre možno trochu chýba). Román sa určite dá čítať aj "len tak", bez akéhokoľvek hlbšieho zamýšľania sa, ako fantastická rozprávka pre veľkých. Ale v tom prípade prijmete podstatne chudobnejšiu verziu. Majster a Margaréta sú totiž plní filozofie, histórie a rozličných alúzií, pričom sa priznám, že kopec z nich som si musela dohľadať. Ale neľutujem, pretože vďaka nim je toto dielo magického realizmu posunuté na vyššiu úroveň.

ROMAIN ROLLAND - PETER A LUCIA
Táto útla knižočka vo vás vyvolá silné emócie. Peter a Lucia sa do seba zamilujú a za oknom zúri vojna. Obaja vedia, že ich láska je odsúdená na zánik, ale nech. Nech ich zničí, rozdrví na prach. Nech rozdrví na prach hoc aj celý svet. Oni milovali. A boli navzájom milovaní. Čo viac si môže človek priať v temných časoch? Krásne čítanie. Extrémne poetické, extrémne emotívne.

KATEŘINA TUČKOVÁ - VYHNÁNÍ GERTY SCHNIRCH
Čítanie románu Vyhnání Gerty Schnirch je oveľa pôsobivejšie, keď máte aspoň trochu pochodené Brno. Čo ja aspoň trochu mám. Preto sa mi dej v mysli rozvíjal veľmi živo. Predstavovala som si knižných hrdinov a udalosti vojny na uliciach, po ktorých som sama kráčala nespočetne veľa ráz a bol to o to mrazivejší zážitok.

Táto knižka je extrémne ťažká a ťaživá. Nájdete v nej 400 strán spytovania svedomia, zatracovania, nenávisti, bezprávia, nemožnosti odpustiť, strachu, ubližovania, ponižovania, hľadania vlastnej identity, úzkosti a predovšetkým histórie. Histórie, ktorá sa naozaj odohrala. Už od prvej hodiny dejepisu na túto tému som tušila, že vzťah Čechov a Nemcov na Morave bol veľmi komplikovaný, ale po prečítaní tohto románu uznávam, že slovo komplikovaný je slabý vývar. Dielo sa miestami čítalo naozaj ťažko, ale určite stojí za to. Veľmi sa mi páčilo vykreslenie postavy Gerty, ktorej bolo v živote toľko ubližované, že stratila vieru v čokoľvek dobré. Jej čierny život plný nespravodlivosti bol v retrospektíve vlastne úplne zbytočný. Lenže čo narobiť so zbytočnosťou vlastnej existencie?

IVAN KRASKO - NOX ET SOLITUDO
Spomínam si, že symbolista Krasko si našiel špeciálne miesto v mojom srdci už na gymnáziu, kedy sme ho dosť podrobne preberali pri príprave na maturitu. A už vtedy som si povedala, že Noc a samotu si raz chcem prečítať celú, nielen úryvky z učebnice. Spnilo sa a moja duša plesala, pretože Kraskova poézia sa ma dotýkala, rozumela som jej, akoby som ju písala vlastnou rukou. Verše priom nie sú vôbec komplikované, práve naopak. Veľmi pekné čítanie. :)

,,Ach, všednosť v dušu, jako mlha šedá
v dolinu, mĺkvo, jednotvárne sedá.
Tú všednosť-mlhu niekdy vyhnať chce sa,
by vidieť bolo horu, šíru zeleň lesa..."
Ivan Krasko, Moje piesne, 1906

Aké super knihy ste zatiaľ prečítali tento rok?

S.

Komentáre

  1. Krásný blog! Tento rok bohužel žádné, a to ani v těhotenství, nějak nebyla chuť

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mornštajnová to prostě umí. Slepá mapa a Tiché roky se mi zatím líbily úplně nejvíce.

    E | Ve znamení býka

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Skvělé tipy na knížky! Já teď bohužel moc času na čtení nemám, ale určitě to brzy napravím aspoň o dovolené. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky