Ja a moja nespavosť

Už odnepamäti mávam problémy so spánkom. Teda, ani nie tak so spánkom, ako s procesom zaspávania. Vždy som neskutočne závidela všetkým, ktorí sa uložia do postele a do piatich minút spokojne odfukujú. Také čosi sa mi podarilo len párkrát v živote a zväčša vo chvíľach maximálneho fyzického vyčerpania (napríklad po zdĺhavom cestovaní). Najčastejšie však zažívam to, že moje zaspávanie trvá hodinu, dve, niekedy aj oveľa viac. Prirodzene som potom často počas dňa ako mechom uderená od vyčerpania, často mám pocit, že mám mozog akoby v opare a nedokážem vidieť ostro (v prenesenom i doslovnom slova zmysle). Uvedomujem si, že každý z nás na niečo trpí a s niečím po svojom bojuje, ale poviem vám - nespavosť je hrozná mrcha. 

Kde je príčina 
Niekedy uvažujem nad tým, že mám zrejme nejaký naozaj vážny problém a že môj mozog (i všetko ostatné) by mal poriadne vyšetriť odborník. Zažila som už totiž ozaj vyhrotené noci, kedy som spala dohromady možno dve hodiny, a že takých nocí bolo niekoľko... No čím dlhšie toto v sebe analyzujem, čím dlhšie dumám nad tým, čo sa vo mne môže diať, čo môže vyvolávať tieto moje prapodivné nočné stavy, tým istejšia som si, že je to spojené s úzkosťami, so stresom a overthinkovaním. Easy as that.

Každý z času na čas pozná to prevaľovanie sa z boka na bok, lebo rozmýšľame nad tým, že nás zajtra čaká pohovor, že sme sa počas dňa s niekým pohádali alebo spravili nejakú chybu. Toto všetko sa však mne prehráva v hlave každú jednu noc, keď si líham spať. Keď čo i len na sekundu popustím uzdu svojej rozbúrenej mysli, v milisekunde dokážem vyhrabať spomienky spred X rokov a analyzovať, čo som povedala, čo som nepovedala, čo som mohla povedať, čo mohlo byť inak, predstavujem si rôzne scenáre budúcnosti a uvažujem, ako sa na ne pripraviť apod. A najhoršie je, že keď sa raz zamotám do týchto myšlienok, menia sa na kypiaci hrniec, ktorého obsah už len ťažko dostanem späť pod pokrievku. 

Hľadanie riešenia
Skúšala som bylinkové čaje na upokojenie. Skúšala som mlieko s medom. Skúšala som jógu, meditáciu, obmedzenie čumákovania do notebooku aj mobilu v nočných hodinách. Čerstvý vzduch a zníženú teplotu v miestnosti. Dychové cvičenia. Počítanie ovečiek. Rôzne matrace, paplóny, vankúše aj obliečky. Melatonínové tabletky. Upraviť si spánkový režim. Presunúť si pitie kávy na skoršiu dennú hodinu, nakoľko kofeín v tele zostáva ešte hodiny po dopití šálky. Štuple do uší. Alkohol. 

Väčšina zo spomenutého ma však sklamala, resp. nemala vôbec žiadny pozitívny účinok. Keď som pred spaním niečo pila, s plným mechúrom sa mi potom tak či tak nedalo zaspať. Jóga a meditácia ma upokojila len do momentu, kedy som si ľahla spať. Počítanie ovečiek vždy prebila nejaká myšlienka na problém, ktorý som práve riešila. Melatonínové tabletky, ktoré som skúšala, asi neboli tak silné, ako potrebujem. A podobne. Ako vidíte, som skutočne neľahký prípad. :D

Čo mi pomohlo 
Zámer tohto článku však nie je mrnčanie a sťažovanie sa. Práve naopak. Chcela som ním dať nádej a určité tipy ľuďom s podobnými problémami, pretože stále je niekoľko faktorov, ktoré mi aj počas obzvlášť ťažkých nocí dokážu pomôcť. 

Čo sa mi osvedčilo asi najviac sú štuple do uší. Ideálne v kombinácii s hrobovou tmou a sviežim vzduchom. Pre uspokojivé zaspávanie musím mať ticho, kľud, tmu a kyslík. Ak je čokoľvek z toho porušené, teda nemám ideálne podmienky, moje telo sa na to strašne fixuje a v hlave blikajú alarmy, že mi čosi chýba. To mi automaticky odoženie z mysle chuť spať, hoci organizmus ako taký pociťuje veľkú únavu a spal by rád. Minulý rok som počas lockdownu skúšala vstávať pravidelne skoro ráno a na istý čas som si pekne upravila spánkový režim, aj keď počiatočné týždne tohto experimentu boli ťažké. Ďalšia vec - alkohol. Nie som z toho nadšená, ale pohár vína pred spaním ma príjemne oťapí a obrúsi hrany môjmu stresovému levelu. Zaspávanie je tak nepochybne kratšie a menej problémové, ale treba povedať, že kvalita spánku po alkohole naozaj nie je bohvieaká. Z druhej strany - ťažký prípad ako ja na to kašle, som totiž rada, že som vôbec nejakým zázrakom zaspala. Musím si však dávať veľký pozor na to, aby sa z tohto nestal zvyk, aby to skutočne nebolo každú jednu noc, lebo si nechcem takýmto spôsobom vypestovať závislosť. Kdesi som nedávno čítala informáciu, že namiesto počítania ovečiek a podobných vecí by si mali ľudia trpiaci nespavosťou predstavovať niečo, čo je pre nich extrémne príjemné. Najprv som si myslela, že toto zaručene u mňa fungovať nebude, ale čuduj sa svete, posledné dni za svoj spánok vďačím hlavne tejto metóde. Najčastejšie si zvyknem predstavovať, že ležím na brehu mora, nohy mi obmývajú teplé slané vlny a celé telo mi prehrieva slnko. Sústredím sa na túto predstavu a tým sa snažím blokovať úzkostlivé myšlienky, ktoré sa ku mne plazia. 

Ako bonus by som ešte rada spomenula niečo, čo som zatiaľ neskúšala, ale mám to už dlhšiu dobu v pláne. Maska na spanie, taká tá škraboška, iste viete. V rámci toho, aby bola tma navôkol dostatočná. Ak si toto všetko spojíme dokopy, pravdepodobne ma čaká bezproblémová noc. No všetko, samozrejme, závisí od úrovne stresu, ktorú v daný deň pociťujem. 

Čo ďalej
Viete, naozaj by som sa mohla proste zobrať a ísť sa dať vyšetriť, ale ozaj by som rada na tomto probléme zapracovala sama, a tak zisťujem, čo mi pomáha, čo nie a akým spôsobom sa mám snažiť zlepšovať. Niektoré noci sú dodnes fajn, niektoré noci sú dodnes horor. Ale určite tu pociťujem isté zlepšenie v porovnaní s mojimi tínedžerskými rokmi, pretože vtedy som kvôli nespavosti a únave bývala totálne bezradná. Len ma mrzí, že toto bude pravdepodobne dlhodobý proces, možno až doživotný. Ale aspoň ma to núti zamýšľať sa nad elementárnymi zložkami života. Vážim si totiž aj také maličkosti, ako je dobrý spánok. 

Zažili ste niekedy problémy s nespavosťou? Ako ste ich riešili?

S.

Komentáre

  1. Se spánkem naštěstí problém nemám, ale vadí mi hluk a špunty do uší jsem také často musela nebo musím používat. :) Přeji hodně štěstí při boji s nespavostí. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky