Septembrový Amsterdam

Nechce sa mi ani veriť tomu, že som mesiace netrpezlivo odrátavala čas do našej amsterdamskej dovolenky a mihnutím oka je už po nej. Čas však letí, keď si ho užívate, a to v Holandsku platilo 100%-ne. Cestovala som tam s priateľom a veľmi sme sa na výlet tešili, lebo cez prázdniny sme spolu netrávili zrovna veľa času (vlastne ani počas školského roka). Ak som práve nebola v práci, bola som často doma na Slovensku. Preto bol Amsterdam takým naším vykompenzovaním uplynulých prázdnin a bolo to super. Konečne sme boli spolu spolu, spoznávali nové miesto a neviem, ako A., ale ja som vypustila z hlavy všetky stresy a bulšity, čo ma trápili doma. V podstate som si to uvedomila až po návrate domov, kedy sa to na mňa opäť navalilo, že ako ľahko mi v Amstri bolo. Presne takéto výlety milujem a od toho snáď tie dovolenky aj presne sú. Zresetovať, nabrať nové sily (aj keď to je otázne, lebo sme denne našľapali minimálne 20 000 krokov :D) a trochu vypustiť paru bežných dní. V pokračovaní článku sa dozviete všetko od našich zastávok až po priemerné ceny produktov a služieb. ;)

  Amsterdam nám veľmi učaroval. Osobne som také krásne miesto s tak jedinečnou atmosférou ešte nezažila. Dobre, kecám, asi sa u mňa delí o prvenstvo s Parížom, no v podstate sa tieto metropoly ani nedajú zrovnávať. Amsterdam má v sebe kus severskej surovosti, no zároveň je vďaka jedinečnej architektúre a infraštruktúre priam rozprávkový. Zdanlivo neskĺbiteľné, ale presne tak na mňa hlavné mesto Holandska pôsobilo. Na fotke napríklad vidíte obľúbené Insta miesto - ulicu Damrak, ktorá sa nachádza hneď pred hlavnou stanicou, takže ju zaručene neminiete. Práve v tomto kanáli sa vo veľkom objednávajú výlety loďami, takže ak vás to v Amsterdame láka, hneď máte jedinečnú príležitosť. ;)

POČASIE
  Do kufra som si so sebou zbalila po väčšine krátke tričká, ale nebola by som to ja, keby som nemala so sebou žiadne teplejšie veci ,,pre istotu". A spravila som dobre, že som si pribalila aj mikiny a kožák, pretože počasie sme mali také novembrové. Na tejto fotke vidieť záber z nášho úplne prvého dňa, kedy sme po vystúpení z lietadla zažili aj kúsok slniečka a veru to bolo aj na krátke rukávy. Slnko však nebolo zrovna najhorúcejšie, ešte k tomu fúkal zradný vietor a večer už bolo treba skutočne sa zababušiť. Ostatné dni sa to dokonca zhoršilo - teploty sa pohybovali okolo 15°C, ale pocitovo to mohlo byť ešte menej. Aby toho nebolo málo, každý ďalší deň sa k tomu pripojil aj nepríjemný dážď s vetriskom, takže som si musela dokúpiť hrubý šál na krk, lebo ten som si nebalila, a A. si dokonca rovno kúpil vetrovku. Inak, tento záber sa nám podaril na ulici Singel (sídli tam aj univerzitná knižnica), kde bol parádny výbežok ideálny na fotky s kanálom aj amsterdamskými domčekmi.

UBYTOVANIE
  Ubytovanie sme opäť riešili cez Airbnb. Začali sme to možno riešiť trochu neskoro, takže sme mali problém nájsť niečo v centre, čo by nestálo hrozné peniaze. Nakoniec sme bookli príjemné štúdio v Almere-Buiten, čo bolo asi 40 minút jazdy vlakom do amsterdamskej hlavnej stanice. Bola to dosť veľká nevýhoda po finančnej a zároveň aj fyzickej stránke, lebo po únavnom dni chodenia po meste sme mali ešte polhodinovú prechádzku z vlakovej stanice do štúdia. Ako bláznovi do severskej architektúry mi to však až tak veľmi nevadilo, lebo ma neopísateľne bavilo sledovať obytné štvrte, ktorými sme chodili. Aj ony boli obkolesené početnými kanálmi, lesíkmi a parkami, kde x ľudí venčilo svojich chlpáčov, a bola to skutočne nádherná prechádzka. :) 

  Naše štúdio v Almere bola vlastne malá garáž prerobená na mini bytík so všetkým, čo sme počas nášho výletu potrebovali. Sprcha, vecko, posteľ, skriňa, dokonca aj klíma, ktorú sme si sem-tam zapli, keď sme si chceli prikúriť, lebo najmä noci bývali veľmi chladné. Prekvapilo ma, že na to, aké malé to štúdio bolo, tam bola veľmi dobre vybavená kuchyňa s plynovou platňou. Ako človeka, čo miluje poriadok a vyžaduje si čistotu v hoteli či hocikde, kde plánuje prespať, ma hrozne potešilo, že toto ubytko bolo žiarivo čisté. Od kúpeľne až po voňavé obliečky na posteli. Ak by ste niekedy zvažovali Almere ako príležitostný nocľah, Aviho štúdio rozhodne odporúčam. :)

  Do Amsterdamu sme prileteli asi pred treťou popoludní a kým sme sa vlakom dostali z letiska do centra, boli už snáď aj štyri. Povedali sme si, že to nebudeme hneď na úvod veľmi hrotiť, tak sme sa len trochu poprechádzali a na nejakú hodinku sme sa zvalili do obrovského Vondelparku. Ak sa nemýlim, je to najväčší mestský park a leží blízko hlavných amsterdamských múzeí, takže môžete jeho návštevu spojiť aj s kultúrou. ;) Nás fakt prekvapilo, koľko jazierok a ramien potôčika tam bolo, vďaka čomu bol tento park úplne nádherný. Poletovalo si tam more vtákov - čajky, volavky, kačice, dokonca aj také, vyzerali pomerne nebezpečne a my do dnešného dňa netušíme, ako sa nazývajú. :D 

Tie amsterdamské uličky vyzerajú v podstate všetky rovnako, ale zároveň je každá úplne iná. :)

DOPRAVA
  Ako som už spomenula vyššie, nebývali sme priamo v Amsterdame, ale v mestečku Almere. Každý deň sme teda museli do centra dochádzať vlakom. Vlaky v Holandsku sú nádherné - pekné, čisté, rýchle a na rozdiel od našich sa v nich veziete ako slušný človek. Jazda trvala asi 40 minút a úprimne som si ju fakt užívala, pretože koľajnice viedli aj ponad more, vďaka čomu sme mali pekné výhľady na severské pláže.

  Obrovskou nevýhodou v mojich študentských očiach bola cena za dopravu. Známa, ktorá v Amsterdame žije, nám odporučila kúpiť si tzv. OV-chipkaart, čo je nabíjateľná kartička na MHD a zároveň aj vlaky. Stála 7,50€ plus si na ňu v automatoch nahrávate kredit. Ak chcete nastúpiť do MHD, musíte mať na nej minimálne 4€, ak do vlaku - minimálne 20€. Jedna cesta na našu sttanicu v Almere stála 7,40€, cesta z letiska na hlavnú vlakovú stanicu - 4,50€ a cesta z Almere-Buiten na letisko - 9,20€. Práve z tohto dôvodu, že vlaky boli veľmi drahé (teda, aspoň podľa mňa :D), sme po meste už služby MHD nevyužívali a chodili pešo. Inak doprava funguje tak, že na vlakovej stanici sa vždy musíte pri prechode cez turniket pípnuť kartičkou rovnako pri nástupe aj výstupe z vlaku. Karta vám potom automaticky odráta sumu za prejazdené kilometre medzi jednotlivými stanicami. Po meste sme to neskúšali, ale údajne sa v tomto prípade musíte pípnuť priamo v dopravnom prostriedku. 

ZOO ARTIS
  A. chcel hrozne moc navštíviť zoologickú záhradu Artis, pretože tam v minulosti mali ľadového medveďa. V súčasnosti sme ho už ale nenašli a vypátrala som, že je tomu už niekoľko rokov, čo sa tam nenachádza. Ja ako človek, čo zoo zrovna nemusí a nepodporuje, som nevedela, čo čakať, ale nakoniec sa mi tam celkom páčilo. Koncept stále neuznávam a radšej by som bola, keby všetky tie zvieratá žili v prirodzenom prostredí, ale tu aspoň bolo vidno, že sa o ne starajú. Samotný areál bol veľmi pekne udržiavaný, pavilóny a voliéry tiež. Kam sa na to hrabú také Bojnice?! :D Osobne sa mi veľmi páčili pavilóny s vtáčikmi, ktoré vám poletovali rovno nad hlavou, a pavilón s hlodavcami, ktoré mi prišli strašne rozkošné (a to mi zvieratá in general rozkošné neprídu :D). Vstupné do zoo je 24€ na hlavu.

BOTANICKÁ ZÁHRADA
  Pár hodín sme strávili aj v botanickej záhrade Hortus, ktorá sa nachádza len dve ulice od zoologickej záhrady. Vtupné tam bolo približne 9,50€ na človeka (študenti asi o euro menej). Záhrada je obrovská a určite je tam čo vidieť, ale myslím, že na jar a v strede leta to musí byť najlepšie. Počas septembrovej návštevy sa nám najviac páčili skleníky - hneď v prvom simulovali podmienky teplých krajín a popri exotických rastlinách tam chovali aj motýle, ktoré si medzi nami poletovali. V ďalších skleníkoch mali obrovské palmy, kaktusy a sukulenty a dokonca tam bol aj obrovský skleník, ktorý vyzeral ako dažďový les. V ňom bolo tiež veľmi horúco a vlhko, takže sa mi okamžite zahmlili okuliare a v podstate som tam nič nevidela. :D Ak máte trochu vzťah k rastlinám, vrelo odporúčam. ;)

JEDLO
  Čo sa týka jedla, v reštaurácii sme boli iba raz. A. chcel veľmi ísť do Wagamamy, tak sme sa tam vybrali hneď v prvý deň. Po tom, ako nás vonku ošľahal vietor, nám horúce a jemne pálivé jedlo veľmi padlo vhod. Vo všeobecnosti sa v Amsterdame ceny za jedlo pohybujú okolo 15€, čiže veľmi porovnateľné s Parížom. Jasné, že nájdete aj fastfoody za cca 10€, ale ak chcete nejaké pečené mäso s prílohou, určite si priplatíte. My sme sa tam nejako prestravovali hlavne v Mekáči a často sme chodili aj do Lidla, ktorý sme mali hneď pri stanici. Raz sme sa ešte zastavili vo Food Hallen, čo bola industriálna budova a očividne obľúbený spot na stretávanie mladých ľudí, kde boli stánky s všakovakým jedlom od výmyslu sveta. Ceny však boli porovnateľné ako všade inde. Hrozne som v Amsterdame chcela vyskúšať aj slávnu waffličku s nutelou a tá ma vyšla na 7€, hoci to zas až taká sláva nebola. Neviem si ani len predstaviť, koľko tam stoja tie waffle pooblievané 3 čokoládami s napichnutými jahodami a Kinder Buenom... 

MÍNUSY
  Čo ma v Amsterdame vyslovene iritovalo, bolo bezhotovostné platenie. Rovnako, ako u nás na niektorých miestach proste nezaplatíte kartou, tam proste nezaplatíte hotovosťou. Usilujú sa totiž podporovať bezhotovostné platenie, aby šli veci rýchlejšie a kvázi jednoduchšie. Pre turistov to ale môže byť trochu nevýhodné. Moja skúsenosť bola, že si vždy radšej nosím hotovosť, lebo moje platobné karty veľmi radi štrajkujú a skrátka nefungujú. Presne to sa odohrávalo aj v Amstri, kde mi kartu vzali iba stroje na dobíjanie čipovej karty. Inak nikde. Dokonca ani v takom Lidli (pre také prípady tam majú vyhradenú konkrétnu pokladňu na platby hotovosťou, čo som si však všimla, až keď bolo neskoro). 

  Na výlete sme uvažovali nad tým, že by sme si buď požičali bicykel a previezli sa na ňom po meste, alebo nasadli na výletný čln a plavili sa po kanáloch. Obe možnosti mohli byť fakt super, keby sme nevychytali zrovna také počasie, aké sme vychytali. :D Neviem totiž, čo by sme robili, keby nás chytil lejak zrovna na bicykli, pričom sme nemali žiadne nepremokavé plášte, jedine vratké skladacie dáždniky. No a na lodi či člne boli v týchto dňoch vždy buď opršané sklá, že nebolo absolútne nič cez ne vidieť, alebo boli zvnútra zahmlené a takúto prehliadku mesta by sme si asi neužili. Tak ja len, že toto majte na pamäti pri ceste do Amsterdamu a túžbe previezť sa tam na obľúbených dopravných prostriedkoch. :D 

  Inak, leteli sme s Easy Jetom z Prahy a bolo to fakt super, hlavne, keď uvážime, že nás letenky tam vyšli okolo 20€ a späť okolo 35€ na osobu. Dá sa letieť fakt výhodne, len to treba sledovať. Inak - veľmi som sa tešila na pristávanie v Amsterdame, lebo som chcela vidieť všetky tie kanály z výšky, ale pri lete tam sme mali šťastie na slečnu, ktorá si na okne zatiahla roletku a mali sme vybavené. :D Po ceste späť som ale pri okne sedela ja, tak si viete predstaviť, aká som na ňom bola nalepená. :D Ale podľa mňa sa to oplatilo. :) 

  Boli ste niekedy v Amsterdame? Láka vás toto mesto?

S.

Komentáre

  1. Amsterdam už chci konečně vidět!! Mám ho v plánu už dlouho, ale pořád jsem se tam nedostala...a teď ty fotky tvoje..je mi líto ještě víc, že jsem tam nikdy nebyla :/ snad sis tam pořádně psychicky odpočala a užila si to, fotky jsou moc hezké :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite sa tam čoskoro pozrieš. ;) Ale radím ti, našetri si naň dosť peňazí. :D

      Odstrániť
  2. Krásné fotky, taky bych se někdy moc chtěla podívat do Amsterdamu :)
    MyGoldenMind

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Hoci bol Amsterdam vždy v mojom zozname miest, ktoré chcem navštíviť, nikdy nebol nejako vysoko – ale po tomto článku (a všetkých tvojich fotkách na Instagrame, samozrejme) sa to hneď zmenilo :D ❤
    SIMPLY BERENICAFacebook PageREAD ABOUT "INSPIRED ME #02"

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jéééj, ďakujem! :D Verím, že tam čoskoro zavítaš! ;)

      Odstrániť
  4. Amsterdam chcem určite niekedy navštíviť. Je to nádherné mesto. ♥

    Prajem ti krásny deň. ♥
    Blog of Sunflower ♥

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ještě nikdy jsem tam nebyla, ale Amsterdam mě hrozně láká! Je to nádherný město.. <3
    Šári/GrünHauz

    OdpovedaťOdstrániť
  6. V Amsterdame som bola niekoľkokrát a doslova som si ho zamilovala :) Krásne fotky!

    FRENCHSTYLE

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky