Zasnežený Pajštún

Počuli ste už o zrúcanine hradu Pajštún? Mne ho prvý raz spomenula kamoška pred pár rokmi. Keď pred pár dňami zaznel návrh, že poďme sa tam pozrieť, lovila som v pamäti, prečo mi ten názov znie povedome. Úprimne som netušila, že sa v okolí Bratislavy nachádza až také množstvo historických pamiatok (mala by som si prelistovať zemepis!). S mojím postupným presídľovaním do hlavného mesta sa už ale teším na ich spoznávanie (hlavne to hradové, to ja teda veľmi môžem), lebo práve Pajštún ma krásne naladil. A to aj napriek tomu, že som sa k nemu ja, odporca zimy, brodila snehom. :D 

hrad Pajštún
Kde hľadať Pajštún
Zrúcanina hradu Pajštún sa nachádza na úpätí Malých Karpát. Dostanete sa k nej jednoducho napríklad z obce Borinka, ktorá katastrálne patrí Stupave. Pre ľudí z Bratislavy či blízkeho okolia hlavného mesta je to úplne ideálna vzdialenosť. Povedala by som, že vhodná hlavne pre pohodové vychádzky aj s malými deťmi. No kľudne aj bez nich. Bez nich skutočne kľudne. :D

hrad Pajštún
História a súčasný stav
Hrad bol postavený už v druhej polovici 13. storočia. Pôvodne slúžil ako obranná pevnosť. Mal za sebou bohatú cestu naprieč storočiami, ale osudným sa mu stal začiatok 19. storočia, kedy sa naším územím hnali napoleónske vojská. Od ich pustošenia zostáva hrad nerenovovaný. V súčasnosti je hrad verejne prístupný. Zachovalo sa zopár múrov okolo nádvoria, okenné otvory a zvyšky klenby. Na to, koľko storočí už má tento hrad za sebou, sú jeho ruiny ešte v pomerne dobrom stave, čo ma naozaj ohromilo. Je však pravda, že by si tieto naše pamiatky zaslúžili trochu viac hýčkania a opatery, nech sa tu z nich tešíme dlhšie, ale to by museli byť postavené inde ako na Slovensku, všakže... 

lezenie na Pajštúne
Nečakaným plusom bolo to, že masív hradného brala je využívaný na rekreačné lezenie, čo by sme teda radi vyskúšali. :)

hrad Pajštún
Ako absolútneho blázna do akejkoľvej architektúry ma očarili tieto levie hlavy. Ako som sa dočítala v múdrych turistických sprievodcoch, odborne sa nazývajú maskaróny a tieto konkrétne pochádzajú zo 17. storočia. Kedysi dávno slúžili na odplašenie zlých síl, keďže sa stavali nad hradnými bránami, neskôr slúžili ako čisto dekoratívny prvok. Na slovenskej zrúcanine absolútne nevídané, no nie?

hrad Pajštún

Výstup na hrad
Ak ste ako ja a dlhé výšľapy vás po hodine začínajú nudiť, táto prechádzka je presne pre vás. Náš výstup bol absolútne pohodový a nenáročný. Vyskytli sa samozrejme zodva strmšie úseky, ale inak bolo stúpanie k hradu pozvoľné, navyše kráčate pekným lesíkom, takže je to príjemný zážitok. Na každom kroku sú značky, nemáte šancu stratiť sa. Všeho všudy mohol výstup trvať niečo málo cez polhodinku rezkejšou chôdzou. V snehu to teda bola veľká sranda, ale už sa teším, kedy si to tam obzriem so zelenými lesmi naokolo. :)

Boli ste niekedy na Pajštúne?

S. 

Komentáre

  1. Panejo, to jsou tak krásný fotky, z toho mě až mrazí! Ten sníh tomu dodává úplně jinou atmosféru a prostě fakt krása! :-) ♥

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tak to je nádhera! Naprosto dokonalé fotky, jako z pohádky. :))

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky