Prečo čítam?

Otázkou prečo čítam sa počas posledného roka zaoberám naozaj intenzívne. Čítala som odmalička, ale nikdy som sa nad tým procesom nezamýšľala, nikdy som neanalyzovala, prečo to robím a čo mi to prináša. Zdá sa, že čas strávený doma v lockdowne u mňa otvoril dvere siahodlhému filozofovaniu, pričom dôvody čítania boli nosnou témou. Nosnou a obľúbenou, pretože za posledný rok som si opäť našla cestu k literatúre. Niežeby som bola kompletne stratená, ale na istý čas ma opustila bezhraničná pohlcujúca čitateľská vášeň. Veľmi mi chýbala, ale nijakým spôsobom som ju nemohla oživiť, tak som to nesilila, skrátka som vyčkávala. Lebo ak som sa v živote niečo naučila, tak to, že čas vyrieši väčšinu ľudských ťažkostí. A overilo sa mi to i v tomto prípade, pretože nástup pandémie ma priam vrhol do náručia mojej knižnej zbierky, s ktorou som sa zvítala ako so starou priateľkou. :)

ČÍTAM, ABY SOM SA OCITLA V INOM SVETE
Môj prvý dôvod na čítanie je snáď úplne jasný. Odjakživa som milovala strácať sa v paralelných vesmíroch, fantazírovať o miestach, o ktorých som čítala v knihách. Dokonca sa priznám, že keď dnes opätovne čítam už prečítané knižky, stále si konkrétne miesta predstavujem rovnako. Máte to aj vy tak? :) Milujem si týmto spôsobom rozširovať hranice fantázie, pretože kreativita sa musí cvičiť rovnako ako svalstvo či učenie cudzieho jazyka. 

S ocitnutím sa v inom svete sa však spája aj to, že som veľmi často unavená z toho nášho. Unavujú ma ľudia, unavujú ma povinnosti, unavuje ma zlo a netolerancia. No, a milión ďalších vecí. Preto sa rada na moment prenesiem niekam, kde tieto veci nejestvujú a ak aj áno, tak v inej podobe než tie v mojom živote. A vďaka tomu aspoň na moment prestávam overthinkovať, pociťovať stres, báť sa, byť smutná. To uvoľnenie v mojej hlave aj v hrudi, to je na nezaplatenie. 

ČÍTAM, ABY SOM SI ROZŠÍRILA OBZORY
Pri rozširovaní si obzorov nám všetkým asi najprv napadne čítanie literatúry faktu, čo je bezpochyby nesmierne dôležité a cenné v súvislosti s naberaním nových poznatkov. Avšak obzory si rozširujeme aj čítaním beletrie, a to hneď v niekoľkých ohľadoch. Najnovšie ma asi fascinuje práve to, ako čítanie krásnej literatúry rozvíja empatiu a intuíciu v rámci nadväzovania vzťahov a musím povedať, že tento jav u seba pozorujem veľmi jasne. 

ČÍTAM, ABY SOM SI CIBRILA PRAVOPIS A ŠTYLISTIKU
Určite sa všetci zhodneme na tom, že čím viac sa stýkame s textami, tým viac sa nám dostávajú "do oka" rozličné gramatické javy, písanie i/y, predložkové väzby a taktiež správna štylistika. Aj keď nemáme v pláne pracovať napr. ako korektori, písomný prejav sa v určitých životných situáciách môže vyžadovať od každého z nás, preto nikdy nie je na škodu slušne sa orientovať v pravopise (adresát si totižto veľmi rýchlo spraví o nás obraz na základe jazykovej zdatnosti). Musím ale dodať, že bezchybný písomný prejav sa spája s ideálnymi prípadmi, ktorých v súčasnom kolobehu vydávaných textov nebýva tak veľa, ako by mohlo. Snáď v každej knihe sa dá nájsť akási hrúbka alebo nešťastné poskladanie vetných prvkov, čo často možno prýšti z problematického prekladu. Preto odporúčam kritické myslenie a ak si niečím nie sme istí, vždy si to overme. 


ČÍTAM, ABY SOM SA ZOZNAMOVALA S NOVÝMI JAZYKMI
Ako študentke jazykového odboru je mi tento aspekt veľmi blízky. Nachádzam totiž obrovskú radosť a fascináciu v učení sa nových jazykov, čo potom aplikujem na čítanie kníh v danom jazyku. Som vizuálny typ študenta a asi najlepšie sa učím na základe toho, čo vidím na vlastné oči. Vďaka textu si tak utvrdzujem konkrétne formy slov či napríklad ich konotácie. Rada čítam v češtine, v angličtine a koncom minulého roka som prečítala svoju prvú knihu v ruštine, na čo som patrične hrdá. :)

ČÍTAM, ABY SOM MOHLA S PRIATEĽMI DEBATOVAŤ O LITERATÚRE
Toto môže vyznieť dooosť snobsky :D, ale naozaj ohromne ma bavia konverzácie na tému knihy. Väčšinou sa síce stáva, že diskutujúci majú odlišné názory na rôzne aspekty diela, ale koniec koncov aj takéto rozdiely sú veľmi zaujímavé. Nemusíme vôbec súhlasiť, ale môžeme sa aj takýmto spôsobom snažiť pestovať v sebe toleranciu. :)

ČÍTAM, PRETOŽE V ŠKOLE ROZOBERÁME DESIATKY TEXTOV
Priznám sa, že niekedy mám problém s interpretáciou, niekedy textu najprv nerozumiem, niekedy ma nudí, niekedy s ním nesúhlasím, ale aj tak ho čítam, lebo aj niečo, čo na nás zo začiatku pôsobí negatívne a k čomu si nevieme utvoriť vzťah, nás môže posunúť. To je však len jedna strana mince, lebo potom sú tu také povinné texty, ktoré nás vpustia do iných sfér a ktoré dokážu obohatiť. Tu sa vraciam k spomínanému rozširovaniu obzorov, lebo všetko je to vlastne prepojené. 


ČÍTAM, ABY SOM PREKLADALA
Nie som si ešte vôbec istá, čo bude s mojím životom po škole, ale je tu veľká pravdepodobnosť, že sa budem venovať prekladu. Preto je dôležité, aby som veľa čítala, zoznamovala sa s rôznymi autorskými štýlmi, odbornými výrazmi, frazeologizmami, reáliami atď. Je potrebné dostať to pod kožu, hoci v tomto smere ešte mám čo robiť, lebo sa vraví, že prekladateľ začína adekvátne prekladať okolo štyridsiatky. :D 

V rámci tejto témy by som vám ešte rada odporučila tento TED talk na tému Prečo na čítaní záleží. Publicistka Rita Carter v ňom vyslovila niekoľko nesmierne zaujímavých myšlienok, spomedzi ktorých takto na záver vyberám jednu o schopnosti vcítiť sa do postavy literárneho diela: "Without the ability to step outside yourself it's difficult to imagine anything, really."

Prečo čítate vy?

S.

Komentáre

  1. Krásný článek na zamyšlení, obdivuju tě, že jsi našla tolik důvodů :) Můj důvod, proč čtu, je úplně jednoduchý, baví mě to :) Je to pro mě ten čas, který mám sama pro sebe, kdy se ocitám v jiných myšlenkách, než v těch mých :)

    Another Dominika

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Důvodů ke čtení je opravdu nespočet a mám to podobně jako ty. Často si při čtení odpočinu a rozšířím obzory, což nikdy není na škodu. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Asi ťa nepoteším, ale prekladom beletrie sa neuživíš, budeš musieť robiť aj niečo iné, napríklad tlmočiť. Ešte lepšie by bolo zamerať sa na preklad odborného textu, najmä právo, medicína, technika - tieto oblasti patria v súčasnosti medzi najžiadanejšie. A z vlastnej skúsenosti viem, že odborné texty sa prekladajú ľahšie ako umelecké, možno to znie nelogicky, ale je to tak.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, sama mám od mnohých ľudí echo podobného charakteru a tak nejako s tým aj do budúcna rátam. :)

      Odstrániť
  4. Krásný článek! Jsem moc ráda, že nejsem jediná, kdo se díky koronakrizi více ponořil do knížek a začal text více vnímat. Já osobně čtu hlavně proto, že mě to baví a je to pro mě neskutečný relax. Dalšími benefity, které se se čtením pojí, je pro mě zejména rozšíření slovní zásoby, únik do jiného světa a učení se cizím jazykům. :)

    Tereza z blogu Tereza's journal

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Mám to podobne ako ty s čítaním, aby si sa zoznámila s novým jazykom. Ja čítam knihy preto, aby som bola informovanejšia vo svojom obore pedagogických vied. Človek častokrát musí získavať informácie nad rámec toho, čo mu zadajú v škole. Častokrát sa mi stáva, že si prečítam nejaké zaujímavé dielo a skôr, či neskôr, sa k tejto téme vo vyučovaní dostaneme. Práve vďaka čítaniu som mnohokrát informovanejšia ako ostatné spolužiačky. Nie je to zámer robiť zo seba "múdru", je to skôr potvrdenie, že čítanie knih naozaj podporuje nové obzory.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Veľmi zaujímavý článok! Keď som bola na základke a na strednej, tak som čítala knihy ako stroj 😅 Bavilo ma tak spoznávať nové "svety" a nechať sa na chvíľku vytrhnúť z reality. Ale keď som bola staršia, mala som na knihy stále menej a menej času, a dnes sa k čítaniu dostanem skôr výnimočne. Snažím sa nájsť rovnováhu medzi prácou, studiom a blogom, a keď to občas chce oddych, tak siahnem po filme alebo seriáli 🤷🏼‍♀️

    SIMPLYBERENICAINSTAGRAMNOVÝ ČLÁNOK: Sdílené knihovny a jejich místo v minimalismu

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Všechny tyto důvody, proč číst knihy, jsou super a u některých bodů bych to měla stejně. Baví mě se díky knihám vzdělávat, rozšiřovat si obzory a vědomosti a vnitřně růst.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky