Prečítané za február

Moje februárové prečítané sa viac-menej niesli v znamení reportážnej literatúry od Absyntu a diplomovkového čítania teórie prekladu literatúry pre deti, plus samotná literatúra pre deti, takže veľmi rozdielne spektrá. :D S mojím čítaním to však vždy bolo ako na horskej dráhe. Raz niečo náročné, raz niečo šialene jednoduché. Raz beletria, raz literatúra faktu. Raz kvalitné diela, raz extrémne nízko hodnotené hlúposti bez väčšej výpovednej hodnoty (ale každý si sem-tam potrebuje oddýchnuť pri takej "prázdnejšej" knižke, si myslím). Nestihla som toho prečítať nijako extra veľa, predsa len už začal aj semester, ale po knihe siaham vždy, keď mám čas - vo vlaku, v MHD, chvíľku pred spaním. V týchto turbulentných časoch ma len máločo upokojí tak, ako začítanie sa do knihy. 

NIKLAS ORRENIUS - STŘELBA V KODANI
Milujem moderné umenie. Milujem, ako provokuje, zosmiešňuje, posúva hranice. Ale keď kvôli nemu zomierajú nevinní ľudia, prestáva to byť taká sranda. Reportáž o švédskom umelcovi Larsovi Vilksovi, ktorý sa preslávil karikatúrou zobrazujúcou proroka Mohameda ako psa, ma prinútila zamýšľať sa nad čítaným textom ako žiadna iná. Vilksovo kontroverzné umenie vzbudilo v Islamskom štáte neopísateľné pobúrenie. Jeho vodcovia vyhlásili, že je povinnosťou každého moslima posnažiť sa Vilksa zniesť zo sveta. V Kodani naňho dokonca bol spáchaný atentát, ktorý neprežila úplne nevinná osoba. Môžeme však tvrdiť, že bol vinný Vilks, keď svojou ilustráciu pobúril moslimov? Kde končí hranica slobody prejavu a kde začína hanobenie náboženstva? Mal či nemal Vilks právo na svoju dlhoročnú ochranku platenú zo švédskych daní? Je migrácia skutočne taký problém, ako ho prezentujú nacionalistické politické strany? Aký vplyv má na našu kultúru? Na našu psychiku? Ako pristupovať k provokujúcemu umeniu? Ako pristupovať k rasovej nenávisti, extrémizmu a terorizmu?

Střelba v Kodani bola veľmi podnetná reportáž. Bola naozaj skvele prepracovaná, nabitá faktami a zaujímavými rozhovormi. Donútila ma premýšľať nad mnohými témami. Neustále som v sebe skúmala vlastné stanovisko k otázkam spomenutým vyššie. Ak chcete trochu náročnejšie, no veľmi aktuálne čítanie, túto knihu rozhodne odporúčam, 5*/5*. 👍🏾 Čítal niekto Střelbu?

Vydavateľstvu @absyntnakladatelstvi ďakujem za výtlačok. 🙌🏾

ERNEST HEMINGWAY - RAJSKÁ ZÁHRADA
Keď ho miluješ, nie je čo riešiť. Hemingway ma fascinuje ako máloktorý iný autor. Vďaka jeho autorskému štýlu som si na istom, že môžem od neho prečítať čokoľvek a nebudem sklamaná.

Rajská záhrada bola pre mňa absolútne úžasnou hedonistickou cestou za slnkom, teplom, morskou vodou v južných geografických šírkach. Príbeh spisovateľa skúmajúceho vlastnú tvorbu, manželstvo a nové obzory s novou ženou bol absolútne čarovný. Tá bohémska atmosféra, martini, dynamika postáv, nahé kúpanie, ostrihané vlasy... Úplne ma to pohltilo. K tejto knihe sa raz určite vrátim pri letnom čítaní. Hodnotím na 5*/5*.

J. K. ROWLINGOVÁ - FANTASTICKÉ ZVERY A ICH VÝSKYT
Fantastické zvery som nikdy netúžila čítať, aj keď sa považujem za veľkého Harry Potter fanúšika. Viem, že knižka vyšla pre charitatívne účely, ale aj napriek tomu (neviem si pomôcť) ju považujem za pomerne zbytočnú. Odhliadnuc od toho mi obsahovo prišla milá, odrážala sa v nej typická fantázia a humor Rowlingovej. Na druhej strane mi možno trochu vadilo, že knižka bola extrémne stručná, hoci viem, že je určená primárne deťom, ktoré asi nebudú čítať 500-stranové dielo. Hodnotila by som ju asi tak, že nenadchne ani neurazí. Keby som však o tomto diele nepísala diplomovku, zrejme by som po ňom nesiahala. Dávam 4*/5*.

Čo sa vám podarilo prečítať vo februári?

S.

Komentáre

Obľúbené príspevky